Velkommen til Englunden, vi håber du er glad for at bo her.
Hér kan du finde vigtig information omkring din bolig, nøglepunkter fra husordenen, finde svar på dine spørgsmål samt få hjælp hvis du oplever udfordringer med vand, varme, hårde/hvidevarer eller lignende.
Hvis du har spørgsmål, eller der er noget, du savner, er du altid velkomne til at kontakte os.
Hvis nøglebrikken ikke virker til entredøren ring på 31411214 – Securetec
MÅ kun anvendes, såfremt brikken ikke virker til lejligheden og ikke hvis den ikke virker til opgangen og postkassen.
Ring 53620050 og læg en besked eller send en sms, så vender vi tilbage.
En Akutskade er:
Virker elevatoren ikke ring til Elcon, Elevatorservice 97926322
Den enkelte beboer skal efterkomme et eventuelt påbud fra Bloch Ejenomsadministration A/S og er erstatningspligtig for de skader eller udgifter, som vedkommende selv, lejlighedens beboere eller gæster måtte anrette i det lejede, på bygningerne eller på ejendommens fællesarealer.
Du har som lejer selv vedligeholdelsespligten, det betyder, at du skal sørge for udbedring af alle skader sket i lejemålet.
Er der sket en Akut Skade eller anden skade, uanset om du er skyld i den eller det er en udefrakommende skade, har du pligt til at sikre, at skaden bliver udbedret.
Det er en god ide, at have en indboforsikring.
Indboforsikringen kan eksempelvis dække skader på personlige ejendele som følge af brand, tyveri, vandskade og andre uheld.
Bloch EAs forsikring dækker ikke lejernes indbo ved eksempelvis vandskade.
Vores forsikringer dækker udelukkende bygningerne imod vand og skade.
Husordenen skal læses, forstås og overholdes af alle beboere, så vi skaber et trygt hjem for alle.
I modtog husordenen sammen med jeres lejekontrakt, og I kan også downloade den fulde version her på siden.
At bo i Englunden betyder at være en del af et fællesskab, hvor mange forskellige mennesker lever sammen.
For at sikre, at alle beboere kan nyde et trygt og behageligt hjem, er det vigtigt at overholde husordenen.
Husordenen fastsætter regler og retningslinjer, der er designet til at fremme trivsel og respekt blandt alle beboere.
Når husordenen overholdes, sikrer vi:
At overholde husordenen er ikke kun en del af din lejekontrakt, men også en måde at bidrage positivt til vores fællesskab og sikre, at vi alle kan trives i vores hjem.
Nøglepunkterne fra husordenen, er beskrevet nedenfor, men husk, at alle regler skal følges, også dem der ikke er nævnt her.
For at sikre, at alle beboere kan nyde et trygt og behageligt hjem, er det vigtigt at tage hensyn til hinanden, vi ønsker Englunden skal være et dejligt sted at bo.
Uhensigtsmæssig opførsel, som er til gene for de øvrige beboere henstillen af effekter, larm, støj, rygning – kan medføre en advarsel samt oprydning for beboerens regning.
Uhensigtsmæssig opførsel
Observerer du uhensigtsmæssig opførsel, som er til gene for andre beboere, prøv altid at tale sammen, hvis det ikke hjælper, skriv til os.
Alle skal udvise hensyn og undgå støjende adfærd.
Brug af støjende værktøj må kun finde sted i tidsrummet mellem kl. 08.00 og kl. 20.00 på hverdage og i tidsrummet mellem kl. 10.00 og kl. 18.00 i weekender og på helligdage.
Beboere må ikke generes af høj musik efter kl. 20.00 søndag til torsdag og efter kl. 24.00 fredag og lørdag (samt dage der efterfølges af en helligdag). Alle døre og vinduer skal holdes lukkede, når der høres høj musik.
Afholdelse af fest – vis hensyn og giv dine naboer besked inden. Holde døre og vinduer lukkede.
Englunden er et helt røgfrit område. Det betyder, at det er ikke tilladt at ryge Lejlighederne, på Altaner, i Terrænet eller i P-Kælderen.
Cykler skal parkeres i cykelstativerne i gården.
Vis Hensyn – henstillede cykler fjernes uden varsel.
Røgalarmen er placeret i entreen.
Røgmelder er strømforsynet og skal altid være slået til i gruppetavlen.
Den er forsynet med et backup batteri, så hvis strømmen går, virker røgmelderen via batteriet.
• Den indbyggede lydgiver vil give konstant lyd, når detektorens optiske funktion opfatter, at der er opstået en brandsituation.
• Den grønne lysdiode lyser, som indikation på at detektoren er strømforsynet
• Den røde lysdiode blinker ca. hvert 40 sekund, som bekræftelse på, at detektoren fungerer
• Den røde lysdiode blinker hurtigt, når detektoren er i alarmtilstand
• Den indbyggede lydgiver vil give advarselsbip, hvis backup-batteriet er svagt (vil bippe ca. hvert 45 sekund). Hvis den gør dette i op til 20 på hinanden følgende minutter, er det tegn på, at batteriet skal skiftes.
Huske at teste røgalarmen
• Test altid alle detektorer efter batteriskift.
• Røgalarmanlægget bør testes mindst en gang om måneden
Skader på fx vandrør og installationer kan dukke op, når man mindst venter det.
En Akutskade er:
Telefon udenfor normal åbningstid 53620050
Du har vedligeholdelsespligt – du skal derfor sørge for at skaden bliver udbedret.
Er der sket en skade i din lejlighed, som du er skyld i pga. forkert brug, misligholdelse eller uheld, skal du selv betale for udbedringen og reparationen.
Fx. skader på vandhaner, fliser og toiletter, der er blevet ødelagt af kalk- og rustaflejringer, eller en rude eller induktionsplade, du har slået stykker.
Er der sket en skade i din lejlighed, som du ikke har forvoldt og som skal udbedres.
Kontakt Bloch EA via kontaktformularen, så skaden kan blive udbedret.
De indvendige vægge er udført af Fermacell fibergips eller gasbeton. Lofter er af beton.
• Der må bores i lofter til ophæng af lamper osv.
• Der må bores i vægge til ophæng osv.
• Der må ikke bores i et bælte på 20 cm over og under kontakter og udtag samt ned langs væggen da der er skjulte kabler i væggene.
• Der må ikke bores i gulve, da der er skjulte installationer i gulvene.
• Møder man ved boring modstand, kan det skyldes, at man har truffet et armeringsjern i væggen.
• Boringen skal afbrydes, og en ny position for hullet skal findes.
• Boredybden må maksimal være 40 mm.
• Væggens bæreevne er ved 8 mm (Fischer) plast-plugs, 15 kg pr. plug.
Lette lodrette enkeltgenstande, der – uden større fremspring – hænger parallelt på vægfladen, som fx billeder eller dekorationer, kan uden videre fastgøres direkte på Fermacell Fibergips med egnede søm, skruer etc. Egnede er f.eks. søm, billedkroge med et eller flersømophængning eller skruer og plugs. Oplysninger om ophængningens belastningsevne ses i tabel A og B.
NB! Vær opmærksom på at der er monteret stålplader bag Fermacell-plader i naboskel.
Ved ophængning af tunge ting i betonvægge (vægge ud imod trapper, facadevægge og lejlighedsskel) sker dette lettest ved at bore huller med elektrisk slagbor, hvorefter hullerne forsynes med plastplugs og skruer.
Montering af plast-plug
Ved isætning af plast-plug for skruer i ovennævnte vægge, bør plast-pluggen skubbes 2-3 mm ind fra vægoverfladen, da det muliggør en pænere og mindre synlig reparation.
Ophængning af lette genstande
Til lette genstande bruges specielle betonkroge med stålstift.
Der må ikke bores i væggene som udgør badeværelset – hverken inde i badeværelset eller vægge mod badeværelset.
Badeværelset er en fabriksstøbt betonunit med vægtykkelser på kun 5 cm, hvori alle installationer er indstøbte.
Dørtelefonen er med video og 6 touch-knapper.
Dørtelefonen er udstyret med signal LED dioder, som viser, hvilken funktion der er aktiveret.
Hvis dørtelefonen ikke virker – er hér de 2 hyppigste årsager:
Rød LED:
• Lyser når telefonen er sat på lydløs/mute -natafbryder, du kan dermed ikke høre den ringe.
Du kan se, hvordan du muter/unmuter du din dørtelefon på en video hér eller nedenfor
Du kan have skruet ned for lyden:
1. Tryk på billedknappen/ lystændingsknap for at vælge bruger indstillinger og bekræft med samtaleknappen.
2. Herefter vælges Ringetone eller Indstillinger Tastetone
Aktiveret: Lyd ved tryk på knapper
Deaktiveret: Ingen lyd Ringevolume: Ringestyrke, 8 step
Husk: Efter opsætning husk at gemme med samtaleknappen.
Er dette ikke problemet, læs venligst instruktionen.
Instruktionsbogen findes desværre kun på dansk.
Det skal søges om dispensation til at holde almindelige, mindre husdyr under forudsætning af, at dyrene er vant til at bo i lejlighed og kan omgås mennesker.
Der accepteres ingen gener fra husdyr.
Dispensation til husdyrhold skal indhentes hos Bloch Boligadministration.
Såfremt reglerne for husdyrhold ikke overholdes, kan tilladelsen til husdyrhold inddrages.
Hunde skal holdes i snor på fællesarealerne
Det er den enkelte husdyrsejers ansvar og pligt altid at fjerne dyrets eventuelle efterladenskaber.
Husdyr må ikke besørge hverken stort eller småt i gården af hensyn til plantede afgrøder, børneleg på græsplænen og de øvrige beboere.
Ikke tilladt at besørge i gården
Husdyr må ikke besørge hverken stort eller småt i gården af hensyn til plantede afgrøder, børneleg på græsplænen og de øvrige beboere.
Når du har en hund, bedes du tage hensyn til de øvrige beboere.
Gøende hunde
Beboeren er forpligtet til at sikre, at hunden ikke gør om dagen, især når hunden er alene hjemme.
Det er ikke tilladt at have en gøende hund på altanen, hvilket forstyrrer naboerne.
Dispensation til husdyrhold skal indhentes hos Bloch EA.
Du skal medsende billede og papirer på dyret, du vil ansøge om.
Send ansøgning til info@bloch-ea.dk
Kan du ikke komme ind i jeres lejlighed med nøglebrikkerne, bedes du:
1. Tag nøglebrikken, opdater dem på dørtelefonen ved opgangsdøren i min 10 sekunder – hav tålmodighed. Nøglebrikke skal holdes på dørtelefonen til det giver et dobbelt bip.
Husk: at opdatere de øvrige nøglebrikker.
Kontakt vores akuttelefon på 31411214 – Securetec
Akutnummeret SKAL kun anvendes, såfremt brikken ikke virker til lejligheden og ikke hvis den ikke virker til opgangen og postkassen.
En nøglebrik koster 500 kr.
Vi fremsender nøglebrikken til dig, med posten, når du har modtaget den, skal den aktiveres på dørtelefonen på hoveddøren.
Omkostningen trækker via huslejen.
Bestil ny nøglebrik via formularen her
Vi har sat navnet på postkassen, som står i lejekontrakten.
På alle postkasser sætter vi forbogstav samt efternavn.
Hvis du ønsker, flere navne på postkassen, bedes du udfylde kontaktformularen.
Du får adgang til postkasserne med din nøglebrik, du scanner din brik foran læseren, som er placeret ved siden af postkassen. Den elektroniske lås åbner automatisk den forprogrammerede postkasse.
Lågen lukkes og låser herefter selv efter 5 sekunder.
Du skal udlufte din radiator når:
Du kan se, hvordan du udlufter din radiator på video-guiden hér eller læs hvordan nedenfor:
Sådan udlufter du en radiator:
Du kan se på videoen, hvordan du ventilerer din radiator eller du kan læse, hvordan du gør.
Skru termostaten helt op på den maksimale indstilling
Du skal have en klud eller køkkenrulle klar.
Find udluftningsventilen som sidder på radiatoren i modsatte ende af termostaten.
Hold en klud under ventilen, drej ventilen imod uret med radiatornøglen, indtil der kommer lidt vand ud.
Luk ventilen igen ved at dreje med uret.
Hvis dette ikke afhjælper
Kan du afmontere termostaten på radiatoren.
Se hvordan på video-guide her eller læs hvordan nedenfor:
For at få termostaten af, skal du holde på termostaten samtidig med, at du drejer på den inderste del af termostaten.
Den lille pal, som sidder under termostaten, skal du trykke ind to gange med en hård genstand.
Når termostaten skal sættes på igen – er det vigtigt AT DEN GRØNNE KNAP PÅ TEROMSTATEN VENDER OPAD.
I lejlighedens afløb må ikke hældes:
Gulvafløbet i badeværelset renses jævnligt for at undgå tilstopning af f.eks. hår, sæberester og fedt.
Hvis afløbet er stoppet i badet, skal du selv sørger for at rense unidrainet.
Du kan se en video-guide, hvordan man gør, eller læs nedenfor.
Sådan renses unidrainet
Sikre dig, at det sidder rigtigt i afløbet – ellers vil afløbet hurtigt begynde at lugte.
Brædderne på altaner er vedligeholdelsesfrie.
De bliver grå med tiden, hvilket passer til Bellishøj udtryk.
Hvis du giver dem olie, er du forpligtet til at vedligeholde disse hvert år med olie.
Bordplader rengøres med mildt rengøringsmiddel.
Der må ikke bruges kalkfjerner på bordplader, da det nedbryder materialet.
Alle døre er overfladebehandlet fra fabrik. Ved udbedring af småskrammer og anden udvendig vedligeholdelse skal Bloch Ejendomsadministration kontaktes.
Rengøring:
Badeværelsesdørene
Badeværelsesdørene skal aftørres efter badning, så kondensvand ikke sætter sig i underkanten af døre.
Badeværelsesdørene må ikke benyttes til tørring af håndklæder.
Brug altid filt under stole- og bordben og køreunderlag under kontorstole på hjul.
Rengøring
Den daglige rengøring klares med støvsugning og vask med mild gulvsæbe eller almindeligt opvaskemiddel med neutral PH-værdi.
Gulvet vaskes med så lidt vand som muligt og med en hårdt opvredet klud eller moppe.
Der må ikke anvendes en dampmoppe.
Mærker efter gummihæle, chokolade, skosværte og lignende kan fjernes med rensebenzin eller mineralsk terpentin.
Påfør med en blød klud og tør pletten af, men undgå at skrubbe, så gulvet ridses.
Vandets hårdhed i Herlev Kommune er 16-26, hvilket betegnes som ‘hårdt til meget hårdt’.
Højt indhold af kalk
Indholdet af kalk er højt i Herlev kommune, derfor kan du opleve, at din kaffemaskine eller elkedel hyppigere kalker til.
Dine vandhane eller håndbruser skal oftere kalkes af.
Dint toilet skal ofte kalkes af.
Du skal bruge mere sæbe ved vask af dit tøj i vaskemaskinen.
Aftørring:
Løbende aftørring af vand og rengøring er den bedste kur mod kalk. Hvis du vil undgå kalk, skal badet fx altid tørres af efter brug og elkogeren skal konsekvent tømmes.
Badeværelset:
I badet skal du svabre overfladerne og tørre dem efter med et håndklæde eller en klud hver gang du har været i bad – så behøver du kun sjældent at afkalke badet. Bruseforhænget skal have en tur i vaskemaskinen for at forblive kalkfri.
Toilettet:
I toilettet skal børsten bruges jævnligt (gerne dagligt), og du skal børste helt i bund og langs skyllekanten – der skal dog bruges toiletrens i ny og næ af hygiejnehensyn.
Køkkenvasken:
Bruger du en opvaskebørste og -middel i håndvasken jævnligt, forhindrer du kalken i at sætte sig fast og dermed blive vanskeligt at få bugt med senere hen.
Der må ikke anvendes nogen former for kalkfjerningsmidler indeholdende syre på klinkegulve og vægfliser, da det nedbryder fugerne. Rengøring foretages ved afvaskning med lunkent sæbevand (opblødte sæbespåner).
Fliser må ikke påføres polish eller voks.
Vægge og lofter: Beckers Scotte 5 RAL 9010
Over køkkenboet: Beckers GT 20 RAL 9010
Træværk: Beckers Snickrisfinish 40 RAL 9010
Vægge på toilet: Caparol 20 Vit
Alle materialer er overfladebehandlet fra fabrik. Ved udbedring af småskrammer og anden vedligeholdelse skal Bloch Ejendomsadministration kontaktes.
Rengøring af skabe
Skabe rengøres med mildt rengøringsmiddel.
Skabene må ikke udsættes for vedvarende vandpåvirkning. Derfor skal vandstænk mv. aftørres straks.
Toilettet er energibesparende, Det betyder, at det bruger mindre vand, når det skyller.
Når du bruger både det lille og store skyl, bruges der mindre vand, det er nok vand og blot en tilvænning ift de gamle toiletter.
Når der spares på vandet kommer der et lavers skyl i toiletkummen, og der dannes derfor mere kalk i toiletterne.
Det er derfor vigtigt, at man oftere fjerner kalken i toilettet.
Dertil bruges rengøringsmiddel til toiletter med kalkfjerner.
Du kan rense toilettet med en opvasketablet i cisternen, se videoen hér eller nedenfor hvordan.
Hold jævnligt øje med at vandet i toilettet ikke begynder at løbe. Begynder toilettet at løbe, skal Bloche EA kontaktes via kontaktformularen.
Brædderne på altaner er vedligeholdelsesfrie.
De bliver grå med tiden, hvilket passer til Bellishøj udtryk.
Hvis du giver dem olie, er du forpligtet til at vedligeholde disse hvert år med olie.
Selv med genvindingsanlæg, er det vigtigt, at du sørger for at tilføre en god naturlig ventilering i din bolig for at opretholde et sundt indeklima.
Et sundt og godt indeklima går nemlig hånd i hånd med en daglig udluftning på 5-10 minutter 2-3 gange om dagen – hele året rundt.
Mange lufter alt for lidt ud i vintethalvåret pga. kulden. Men netop den tid på året, er der størst behov for udluftning – netop fordi vi helt naturligt bruger mere tid indendørs bag lukkede vinduer.
Du behøver ikke at slukke eller skrue ned for varmen på radiatoren, når blot du udlufter 5-10 minutter, systemet kommer til at bruge mere energi og dermed penge, hvis du tænker og slukker for radiatoren, end hvis du lod den være tændt, når ud lufter ud.
For at forhindre, at håndvasken og køkkenvasken bliver tilstoppet, bør vandlåsen renses efter behov, dog min. én gang om året.
I første omgang kan dette gøres med en gammeldags svupper:
Er din køkkenvask stoppet, skal du rense vandlåsen, som sidder under køkkenvasken i køkkenskabet.
Du kan se videoen her, eller se nedenfor, hvordan man gør.
Sådan gør du:
Bruseren er også lavenergi og vandtrykket kan derfor føles lavt.
Hvis du ønsker at forøge vandtrykket, kan du se videoen herunder eller gøre følgende:
Hvis der ikke kommer en ordentlig vandstråle ud af din vandhane, trænger perlatoren til at blive afkalket.
Se på videoen her eller læs nedenfor, hvordan du gør.
Sådan gør du:
Du kan åbne vinduet helt, så vinduet kan vaskes på begge sider, se videoen om hvordan hér
Rengøring af rude, ramme og karm gøres bedst med en blød klud eller børste samt lunkent vand tilsat lidt opvaskemiddel eller andet mildt og miljøvenligt rengøringsmiddel uden slibeeffekt og opløsningsmiddel.
Der er ingen aftaler omkring vinduespudsning.
Skabene både i køkken samt øvrige skabe kommer fra JCN.
Der kan bestilles ekstra skabe via JCN – Klaus Stilling på mail: klaus@jkedesign.dk
Der må ikke fastmonteres skabe, hvis det ikke er fra JCN.
Hvis du oplever, at skabene ikke lukker ordentligt, kan du selv justere dette, se på video, hvordan man gør hér eller læse hvordan nedenfor.
Der skal ikke skiftes sikringer, da der er installeret automatsikringer.
Tjek på gruppetavlen – at alle grupperne er tændt. De skal alle pege opad.
Hvis der ikke er strøm på alle grupper, kan dette være årsagen til, at hvidevarene ikke virker.
Slå gruppen til igen.
Bliver gruppen ved med at slå fra, bestil en elektriker.
Bestil en elektriker her
Venligst vær opmærksom på, at sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Ønsker du at fejlmelde relæet, vær venligst opmærksom på: Har du selv lavet fejlen ved tilslutning af strøm, opkræves du omkostningen ved en elektriker over huslejen.
Fejlmeld relæ her
Ventilationsanlægget må ikke slukkes, da der i bygningsreglementet, som følge af den øget tætning af boligen ift miljøkrav, er krav om luftskifte.
Anlægget er indstillet til hver enkelt lejlighed og der må derfor ikke skrues på anlæggets åbninger.
Ventilationsristene må ikke afdækkes eller blokeres. Det samme gør sig gældende for ventilen i badeværelsesloftet.
Anlægget til varmegenvinding er et avanceret ventilationsanlæg, der overfører størstedelen af varmeenergien i den luft, der suges ud af lejligheden, til den friske, kølige luft, som trækkes ind i lejligheden.
Derved ventileres boligen med frisk luft, så indeklimaet bliver bedre.
Det sørger for en konstant ventilation, som er vigtigt for at sikre et godt indeklima og spare energi i boligen.
Varmegenvindingen sker gennem anlægget, som er et specialdesignet ventilationsanlæg, der overfører varmen fra luften, som suges ud af lejligheden, til den friske luft, der kommer ind ude fra lejligheden.
Der er 4 hastigheder, som kan indstilles på selve anlægget.
Det kan mærkes på indeklimaet, at der er et ventilationsanlæg.
Hvis der begynder at komme kondens på indersiden af vinduerne, eller luftfugtigheden stiger, så det føles lidt som et drivhus, er det fordi anlægget ikke virker optimalt og det skal tjekkes og højst sandsynligt genstartes.
Larmer anlægget, så tjek om det skal genstartes, l
Det kan også være, at filteret skal skiftes eller renses.
Hvis den gule knap lyser, skal ventilationssystemet genstartes.
Se på video-guiden, hvordan du gør hér eller læs hvordan nedenfor.
Der er 4 hastigheder på anlægget, som kan indstilles på anlægget.
1: Når I er på ferie
2: Normal
3: Gæster
4: Mange Gæster
Der må ikke indstilles på sluserne i rummene, da de er justeret til hver enkelt bolig.
Se vejledning filterskift – dansk
See filter change guide – English
Filteret skal renses ca hver 3 måned.
Du kan se videoen her hvordan du renser filteret eller du kan læse nedenfor, hvordan du gør.
Sådan gør du:
Vær opmærksom på, at du skal holde i lågen, da den ikke sidder fast på anlægget.
Indstillingen på ventilernemå ikke ændres, da det ødelægger hele indreguleringen af ventilationsanlægget for lejlighederne.
Et snavset og delvist tilstoppet ventilationsaftræk kan ikke udskifte den nødvendige luftmængde, hvilket kan medføre dårligt, indeklima, skimmelangreb og fugtskader på vægge og loft samt mulig vindstøj fra anlægget.
Riste og luftventiler skal støvsuges jævnligt, så de ikke stopper til med støv og skidt.
Den brune ring omkring ventilen kan fjernes med en tør fiberklud.
Du må gerne støvsuge anlægget, som kan være fyldt med nullermænd, blade, insekter osv.
Så har de igangværende eller nye filtre de bedste forudsætninger.
Der er børnesikring på vinduet. Du kan se på videoen hér, hvordan vinduet åbnes.
Ruderne må ikke udsættes for uensartet varme, det betyder, at der ikke må stå noget op ad vinduerne eller klistres noget på vinduerne.
Læs venligst mere under punkterne.
Ruderne må ikke udsættes for uensartet varme, det betyder, at der ikke må stå noget op ad vinduerne eller klistres noget på vinduerne. Fordi det kan medføre, at der opstår temperaturforskelle i glasset, disse temperaturforskellene skaber spændinger mellem de kolde og de varme områder i glasset, og det er årsagen til, at der kommer termisk brud på ruderne.
Der må ikke:
Termisk brud er let at genkende
Et termisk brud er karakteriseret ved, at der er få brudlinier, og de forløber som jævne, rene brudlinier fra glaskanten vinkelret på denne og ind mod midten af glasset. Termisk brud er meget karakteristisk og genkendes kun på glaskanten.
Brud på ruden skal anmeldes
Du skal anmelde brud på ruden nedenfor venligst vedlæg venligst billeder af vinduet.
Et termisk brud er ikke dækket af udlejer og skal afholdes af lejer.
Der må ikke opsættes nogen form for gardinstænger, persienner eller lign. i den indvendige vinduesramme eller lysningen .
Der kan monteres gardinstænger og persienner i væggen i stedet.
Vær blot sikker på, at der afstand på min ca 10 cm, så disse ikke berører vinduerne, da dette er energivinduer.
Der må ikke monteres kroge, børnesikring eller andet uden forudgående tilladelse fra Bloch Ejendomsservice.
Der må ikke sættes kroge og andet i de udvendige alurammer.
Rengøring af rude, ramme og karm gøres bedst med en blød klud eller børste samt lunkent vand tilsat lidt opvaskemiddel eller andet mildt og miljøvenligt rengøringsmiddel uden slibeeffekt og opløsningsmiddel.
Der er ingen aftaler omkring vinduespudsning.
Vinduerne har børnesikring, du kan se videoen hér, hvordan du åbner vinduet, eller du kan læse nedenfor.
Vi har udfordringer med Affald.
Der må IKKE stilles affald på jorden. Det tiltrækker rotter og fugle samt blæser ind i haverne hos de andre beboere.
Pap, kasser og æsker der ikke passer i molokkerne skal i småt brandbart containeren og IKKE smides på jorden.
Hvis molokken er fuld, bedes I gå til en af de øvrige molokker.
Indtil Kommunen har fået affaldssystemerne op at køre, har vi fået ekstra containere.
Kommunen er underbemandet og det kan desværre ikke gøres hurtigere.
Dette beklager vi, det er desværre en midlertidig løsning.
Tag hensyn til hinanden, vær venlige at tage hensyn til dine naboer og ikke bare smid affaldet på jorden.
Vi har 3 placeringer til Affald – dette er molokker.
Der må IKKE stilles affald på jorden. Det tiltrækker rotter og fugle samt blæser ind i haverne hos de andre beboere.
Molok Station A: Engløbet 22
1 stk. Restaffald
1 stk. Madaffald
1 stk. Plast/Mælke Yoghurt Kartoner
Molok Station B: Engløbet 62
1 stk. ½ Restaffald og ½ Madaffald
1 stk. ½ Metal og ½ Glas
1 stk. Pap
1 stk. ½ Papir og ½ Plast/Mælke Yoghurt Kartoner
Molok Station C: Engløbet 60 (Lukkes permanent):
1 stk. Restaffald
1 stk. Madaffald
1 stk. Plast/Mælke Yoghurt Kartoner
Vi afventer byggetilladelse til at få rykket molokkerne indtil da SKAL alt affald afleveres ved de to andre molokstationer.
Vi har udfordringer med Affald – derfor være venlig at vise hensyn.
Vi har opstillet en container til småt brandbart.
I bedes folde pap og emballage, så der er plads i containeren.
I bedes respektere, at det kun er til småt brandbart, det må ikke indeholde elektronik, kemi eller madaffald/husholdningsaffald.
Du har modtaget grønne skraldespande til madspild samt informationsfoldere.
Her er et link til sorteringsvejledninger:
sorteringsvejledning-2023-04-molokker_Dansk
Kommunens sorteringsregler:
Vi ønsker at Englunden skal være et hyggetligt og pænt sted at være, derfor har vi nogle regler, som sikrer, at Englunden fremstår pæng, ryddelig og med et ensartet udtryk.
Altaner og terrasser skal holdes rene og ryddelige.
Brug dem venligst ikke til opmagasinering eller pulterkammer.
Det er ikke tilladt at have andet end havemøbler stående på altanen. Skabe, køleskabe og lign. er derfor ikke tilladt.
Det er desuden ikke tilladt at anvende altanerne til husdyrhold, herunder fugle i volierer.
Der må kun sættes mørketgråt/antracit grå udendørs altanstof op på altaner/altanværn.
Altanstoffet skal gå hele vejen rundt om altanen, det skal fastgøres på en forsvarlig, ordentlig og pæn måde.
Der skal søges om opsætning af altanstof samt farve, dette skal godkendes af Bloch EA inden opsætning, hvis dette ikke er sket, kan stoffet kræves fjernet.
Derved fremstår altaner ensartet i Englunden.
Terrasser må adskilles/afskærmes med naturlige materialer f.eks. beplantning på 0,8 m.
Der skal ansøges om Bloch EAs tilladelse og det skal være godkendt, før opsætning.
Kontaktformularen skal beskrive det ønskede materiale samt billede.
Bloch EA kan kræve dette nedtaget, såfremt det ikke overholder husordenen eller er i henhold til det aftalte.
Lejer skal selv stå for at vedligeholde hækken, både på den udvendige og indvendige side af lejlighedens tilknyttede terrasse. Hvis det ikke sker, må Bloch vedligeholde hækken for beboerens regning.
Hvis hækken ikke passes og går ud, kan Bloch EA kræve etablering af en ny hæk ved lejers fraflytning.
Ligger terrassen i kantzonen mod gaden
påhviler det alene lejer at vedligeholde den indvendige side af hegnet/hækken, mens den udvendige side
passes af Udlejer.
Altankasser eller andet udstyr skal sætte på altanen/værnet inderside og ikke på altanen/værnets yderside, den skal holdes fri.
Har man altankasser. blomsterkasser eller urtepotter, der skal vandes, så sørg for, at overskydende vand ikke løber ned til din underbo.
Der er ikke nogen fælles aftale omkring vinduespudsning.
Tag hensyn og sørg for, at overskydende vand ikke løber ned til din underbo.
Der skal søges om tilladelse, før der kan hænges altankasser op på murværket.
Der skal søges om tilladelse, før der kan hænges markiser op.
Disse kan krævet fjernet, hvis der ikke er givet tilladelse af Bloch EA.
Der må kun anvendes gasgrill og el-grill under forudsætning af, at man tager hensyn til de øvrige beboere.
Grill med trækulsgrill er ikke tilladt.
Vi kan sætte børnesikring på hoveddøren, så små børn ikke kan åbne hoveddøren.
Du skal bestille den i formularen, så sørger vi for, at den bliver monteret.
Hver lejlighed har et fast depotrum.
Der er skilte med adresseangivelser på depotrummene.
Der er udleveret en hængelås til depotrummet.
Der skal bruges en nøglebrik for at tilgå depotrummene.
Der skal betales for parkering på hele Englundens område, det gælder både på terrænet samt i P-Kælderen.
Sørg for at parkere indenfor de markerede P-Båse.
Man må kun parkere ift dén parkeringstilladelse, man har købt, dvs kun parkering i P-Kælderen, hvis du har betalt for dette og kun på terræn, hvis du har betalt for dette.
Q-Park sørger for den korrekte skiltning samt at parkeringsreglerne bliver overholdt på området.
Bloch Ejendomsadministration har ikke noget med bødeudskrivelser eller inddrivelse af bøder at gøre, alt kommunikation omkring parkeringsafgifter foregår direkte med Q-Park.
Der skal betales for parkering på hele Englundens område, det gælder både på terrænet samt i P-Kælderen.
Der bestilles en parkeringsplads, det tager op til 5 arbejdsdage at modtage en bekræftigelse på en parkeringsplads.
Når du har bekræftiget parkeringsmailen, modtager du et link til Q-Park, hvor du registrerer bilen. Det er dit eget ansvar, at registrere den korrekte nummerplade.
Husk at opdatere nummerpladen
Får du en ny bil – skal du huske selv at ændre reg. nummeret i Q-Parks system.
P-Plads men ingen bil
Du kan godt leje en parkeringsplads, selvom du ikke har en bil. Husk blot registrere bilen, som skal parkere i Q-parks system.
Opdateret med det samme
Den nye nummerplade bliver registreret i Q-parks system med det samme.
Anvendelse
Parkeringspladser må ikke unden Bloch EAS skriftlige samtykke bruges til andet end parkering af 1 stk indregistreret motorkøretøj.
Bestil din parkeringsplads her
En parkeringsplads i P-kælderen koster 300 kr. for en bil.
En parkeringsplads i P-Kælderen koster 200 kr. for 2 hjulede motoriserede køretøjer.
En parkeringsplads over terræn koster 100 kr.
Der er ikke nummererede pladser, du må dog ikke parkere på en handicapplads uden et handicapskilt.
Der er 10 Gæsteparkeringspladser på bagsiden af Engløbet nummer 22-36.
De første 3 timer er gratis parkering – herefter koster det 20 kr. i timen.
Parkeringsafgiften betales via betalings apps som EasyPark, OK etc.
Hårde hvidevarer kommer fra Electrolux.
Når du fejlmelder de hårde hvidevarer er det vigtigt, at du angiver modelnummeret, så de ved, hvilken hårde hvidevarer, der er tale om.
Det er vigtigt, inden du fejlmelder apparatet, at du dels tjekker om der er strøm til, dels tjekker brugsanvisningen.
Beder du om en tekniker, fordi du er i tvivl om, hvordan du betjener apparatet, skal du selv betale for teknikerbesøget.
Brugsanvisninger:
Manualer på alle Hårde Hvidevarer kan findes på nedenstående link – indtast modelnummer, som fremgår af maskinen.
Eller find folderen under hvidevaren.
Modelnummeret:
Kølefryseskab: Electrolux LNS5LE18S
Induktionsplade: Electrolux HOI1624S
Ovn: Electrolux COB100W
Vaskemaskine: Electrolux EW6F4248K6
Tørretumbler: Electrolux EW2C327R1
Opvaskemaskine Electrolux EEA47310L
Emhætten er tilsluttet genvækst anlægget og derfor har ikke nogen selvstændig motor.
Når der er brug for emhætteudsug øges udsugningsluften og indblæsningsluften, så der stadig er balance i ventilationen.
Derfor kan der høres en øget luftfunktion i boligen, når emhætten anvendes.
Det er en lavenergi emhætte, derfor kan det opleves, at funktionen ikke er så god, fordi den ikke larmer som en emhætte med motor.
Tag et stykke toiletpapir – emhætten skal kunne suge papiret, så det bliver holdt oppe.
Hvis dette ikke er tilfældet er det oftest fordi, du skal:
Genstarte Genvexanlægget
Rense filteret i emhætten
Se hvordan nedenfor.
Du kan se på videoen hér, hvordan du genstarter anlægget, hermed skulle funktionen på emhætten igen fungere optimalt.
Det kan også være en god idé at tjekke om filteret i emhætten trænger til at blive renset.
Emhætten rengøres med en fugtig klud med opvaskemiddel. Tør fedtfilteret af med en opvredet klud efter hver madlavning.
Rens filter på emhætten:
Når filteret i emhætten bliver beskidt, du kan se det bliver klistret, fedtet eller farvet, så skal det renses.
Du kan se hvordan på videoen her eller gøre som beskrevevt nedenfor:
Fejlmeld induktionspladen
Inden du fejlmelder din induktionsplade:
Vær da opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Hvis du taber noget på induktionspladen og den går i stykker, skal der monteres en ny plade. Den udgift afholder du selv.
Det koster 3.950 kr. incl. moms
Bestil en ny plade her
Se videoen omkring rengøring af induktionspladen hér
Hvis induktionsladen ikke virker:
1: Tjek at det er en induktionsgryde, du anvender. En gryde til induktion har en magnetisk bund af jern, så induktionsskogepladen aktiveres, når gryden sættes på kogepladen.
2: Tjek at du ikke har sat børnelås på induktionspladen – Når du tænder for kogepladen, hvis der dukker et L op i displayet. Har du børnesikring på. Fjern det, før du kan bruge kogepladen.
3: Tjek der er strøm på.
4: Læs manualen hvad betyder fejlkoden? Måske kan du selv gøre noget, før du beder om hjælp.
Inden du fejlmelder din induktionsplade:
Vær venligst opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Tøm køleskabet for madvarer
Tag hylder og skuffer ud og vask dem. Brug en smule opvaskemiddel eller alternativt lidt universalrengøring – helt miljøvenligt.
Vask ikke delene i en opvaskemaskine, da de kan tage skade af vask i maskine.
Vask køleskabet grundigt indvendigt og udvendigt.
Husk også at vaske og tørre køleskabets tætningslister.
En god idé er at spraye med vand tilsat opvaskemiddel, så det kommer ind i sprækker og revner. Lad det virke et par minutter. Brug evt. en tandbørste til revner og sprækker.
Tør af med en tør mikrofiberklud.
Rens overløbshullet bagerst og nederst i køleskabet med en vatpind eller en piberenser.
Rengør evt. også drypbakken der sidder ovenpå kompressoren, på produktets bagside hvis det er muligt.
Er det muligt, er det en god idé at støvsuge kondensator-ribberne på bagsiden af køleskabet. Det nedsætter elforbruget.
Rådden / dårlig lugt kan fjernes ved, at rengøre køleskabet / fryseren indvendig med en klud og et specielt rengøringsmiddel.
Du kan købe rengøringsmidler der neutraliserer lugte og renser.
Tips:
Madvarer såsom citron, løg og røgede madvarer kan lugte, og smagen kan overføres til andre madvarer i køleskabet.
Hold madvarer, der lugter kraftigt, væk fra madvarer såsom mælk, æg og ost, som let absorberer lugt fra andre madvarer.
Inden du fejlmelder dit køleskab/fryser
Vær venligst opmærksom på: Sendes en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Du skal bruge dette til mailen:
Beskriv problem og evt fejlkode
Tøm køleskabet for madvarer
Tag hylder og skuffer ud og vask dem. Brug en smule opvaskemiddel eller alternativt lidt universalrengøring – helt miljøvenligt.
Vask ikke delene i en opvaskemaskine, da de kan tage skade af vask i maskine.
Vask køleskabet grundigt indvendigt og udvendigt.
Husk også at vaske og tørre køleskabets tætningslister.
En god idé er at spraye med vand tilsat opvaskemiddel, så det kommer ind i sprækker og revner. Lad det virke et par minutter. Brug evt. en tandbørste til revner og sprækker.
Tør af med en tør mikrofiberklud.
Rens overløbshullet bagerst og nederst i køleskabet med en vatpind eller en piberenser.
Rengør evt. også drypbakken der sidder ovenpå kompressoren, på produktets bagside hvis det er muligt.
Er det muligt, er det en god idé at støvsuge kondensator-ribberne på bagsiden af køleskabet. Det nedsætter elforbruget.
Rådden / dårlig lugt kan fjernes ved, at rengøre køleskabet / fryseren indvendig med en klud og et specielt rengøringsmiddel.
Du kan købe rengøringsmidler der neutraliserer lugte og renser.
Tips:
Madvarer såsom citron, løg og røgede madvarer kan lugte, og smagen kan overføres til andre madvarer i køleskabet.
Hold madvarer, der lugter kraftigt, væk fra madvarer såsom mælk, æg og ost, som let absorberer lugt fra andre madvarer.
Virker maskinen ikke
Check that the power is on
Tag instruktionsbogen
Tjek fejlkoden
Kan fejlen ikke rettes og virker stadigvæk ikke tjek fejlkoden og anmod om en tekniker.
Bestil en tekniker via mail
Venligst vær da opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Download manual pdf UserManual_Opvaskemaskine
Inden du fejlmelder din opvaskemaskine
Vær venligst opmærksom på: Sendes en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Du skal bruge dette til mailen:
Beskriv problem og evt fejlkode
Filtersystemet består af:
Sierne holder urenheder væk fra opvaskemaskinens pumpe. Urenhederne kan undertiden blokere sierne. Grundig rengøring af sierne er vigtig for at sikre et rent filter.
1. Efter hver skylning skal du tjekke sierne for rester.
2. Skru gitterfiltercylinderen af og fjern gittersystemet.
3. Fjern eventuelle rester og rengør sierne under rindende vand.
4. Geninstallér gittersystemet i omvendt rækkefølge og sørg for, at pilemarkeringerne peger mod hinanden, når de sidder på plads.
Få råd hvis maskinen lugter
Se videoen hér
Virker maskinen ikke
Tjek der er strøm på maskinen
Tag instruktionsbogen.
Tjek fejlkoden.
Kommer fejlkoden omkring vandtilførsel, tjek vandtilførslen og åben for vandet under køkkenvasken
Tjek at der er strøm på maskinen, hvis ikke sæt stikproppen i stikket.
Bestil en tekniker
Virker maskinen ikke, tjek fejlkoden og anmod om en tekniker. Vær da opmærksom på, at sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Download manual pdf PDFUserManual_Ovn
Kan fejlen ikke rettes og virker stadigvæk ikke tjek fejlkoden og anmod om en tekniker her
Venligst vær da opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Gør følgenden:
Kan fejlen ikke rettes og virker stadigvæk ikke tjek fejlkoden og anmod om en tekniker.
Venligst vær da opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Inden du fejlmelder din tørretumbler
Vær venligst opmærksom på: Sendes en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Du skal bruge dette til mailen:
E-nr, FD-nr og Z-nr på maskinen – Dette står på datamærket, når lågen åbnes.
Samt beskrivelse af problem og fejlkode.
Gør følgende:
Kan fejlen ikke rettes og virker stadigvæk ikke tjek fejlkoden og anmod om en tekniker.
Venligst vær da opmærksom på: Sendes der en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Inden du fejlmelder din vaskemaskine
Vær venligst opmærksom på: Sendes en tekniker ud, og besøget ikke er påkrævet, fordi du selv kunne rette fejlen, opkræves du omkostningen over huslejen.
Du skal bruge dette til mailen:
E-nr, FD-nr og Z-nr på maskinen – Dette står på datamærket, når lågen åbnes.
Samt beskrivelse af problem og fejlkode.
Bebyggelsen er en lavenergi boligejendom, det betyder bl.a., at der er regler for, hvor meget energi og vand der må udledes. Fordi der spares på jordens ressourcer som vand og varme.
Beboernes udgifter til vand og varme vil ofte være lavere pga. måden, hvorpå bygningen er bygget på.
Der kommer eksempelvis mindre vand ud af vandhanerne og skyllet på toilettet. Vinduespartierne er større, lejlighederne er ventilerede af genveksanlæg og radiatorerne bruger mindre energi. Der er regler for, hvor meget varme der udledes fra radiatorer og gulvvarme og varmetabet er minimeret.
Der vil derfor være nogle ting, som er anderledes end dine tidligere boliger, vi har beskrevet dette nedenfor, har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte via spørgeskemaet.
Vinduerne er 2 lags lavenergi vinduer, disse vinduer isolerer bedre end termovinduer og er dermed energibesparende.
Energiglas har en usynlig belægning, der reflekterer varmen tilbage i rummet. Det vil sige, at lavenergiruder med energiglas lukker mere af solens varme ind i huset, end den slipper ud.
Den bedre isolering gør, at der ikke kommer kuldenedfald fra ruderne – du slipper for træk og kold luft, når du sidder tæt på dine vinduer i koldt vejr. Når det er varmt udenfor forhindrer lavenergiruden, at strålevarme fra opvarmede mure, sten og fliser kommer ind – derved holder du det lidt køligere indenfor på trods af høje temperaturer ude.
Vær opmærksom på, at radiatoren er en lavenergi radiator, den bliver ikke særlig varm og du kan opleve, at den kun er varm i toppen.
Alt efter hvad du indstiller radiatorene på, vil de ikke konstant “kalde” på varme, fordi termostaten vil føle, at der er varmt nok i det område, hvor radiatoren er.
Derfor kan den ene radiator være lidt varm og den anden helt kold.
Denne form for radiatorer bruger ikke så meget energi, som de ældre radiatorer.
Selv med genvindingsanlæg, er det vigtigt, at du sørger for at tilføre en god naturlig ventilering i din bolig for at opretholde et sundt indeklima.
Et sundt og godt indeklima går nemlig hånd i hånd med en daglig udluftning på 5-10 minutter 2-3 gange om dagen – hele året rundt.
Mange lufter alt for lidt ud i vintethalvåret pga. kulden. Men netop den tid på året, er der størst behov for udluftning – netop fordi vi helt naturligt bruger mere tid indendørs bag lukkede vinduer.
Du behøver ikke at slukke eller skrue ned for varmen på radiatoren, når blot du udlufter 5-10 minutter, systemet kommer til at bruge mere energi og dermed penge, hvis du tænker og slukker for radiatoren, end hvis du lod den være tændt, når ud lufter ud.
Det er et lavenergi badeværelse og der er derfor et mindre forbrug af vand og varme.
Eksempelvis:
Det bruger mindre vand, når det skyller, både ved det lille og store skyl, det er nok vand og blot en tilvænning ift de gamle toiletter.
Når der spares på vandet kommer der et lavers skyl i toiletkummen, og der dannes derfor mere kalk i toiletterne.
Udfyld formularen for hjælp til hårde hvidevarer. Din besked vil blive sendt direkte til Electrolux.
Vi bruger cookies til at forbedre din browseroplevelse, vise egne reklamer, indhold og analysere trafikken på vores netsted. Ved at klikke på “Accepter Cookies” giver du dit samtykke.